Miten tukea suoliston hyvinvointia?


 Kaupallisessa yhteistyössä Arlan kanssa. 

Instagramiani seuraavat huomasivatkin varmasti, että osallistuin viime viikolla Arla Got Guts ja Pippa Laukan asettamaan haasteeseen, jonka pääpointtina oli kiinnittää huomiota suoliston hyvinvoinnin tukemiseen. Oli mahtavaa seurata asiantuntijan vinkkejä ruokavalioon liittyen, mutta myös huomata, miten moni muukin asia vaikuttaa suoliston hyvinvointiin ja suoliston kautta myös yleiseen jaksamiseen ja fiilikseen.


Tämän yhteistyön kautta tutustuin ensimmäistä kertaa Arlan uuteen Got Guts -jugurttiin, joka sisältää 50 miljardia tutkittua elävää bifidobakteeria ja liukoista ravintokuitua. Bifidobakteerit ovat luonnollisesti terveen ihmisen suolistossa löytyviä mikrobeja, mutta näitä kannattaa tuoda lisää suolistoon tukemaan sen hyvinvointia. Tiesinhän minäkin näiden tärkeydestä, mutta en ole aikaisemmin ajatellut ruokaa ostaessa, että juuri esimerkiksi aamupalassa olisi hyvä näitä olla. Tuotteessa on myös niitä paljon puhuttuja kuituja, joihin itsekin olen kiinnittänyt aina huomioita ruokavaliossani, etenkin silloin kun suoliston kanssa on ollut jotain ongelmia.

Lähdin testaamaan tuotetta tosi mielelläni, sillä oma suolistoni on ollut ongelmallinen nyt raskauden aikana ja jos kroppa tälläkin kertaa toimii yhtään samalla tavalla, kuin viimeksi synnytyksen jälkeen, on täydellinen stoppi mahdollinen tälläkin kertaa. Mielelläni siis toimin jo nyt ennalta ehkäisevästi ja tuen suoliston toimintaa jo nyt. Olin tosi epäuskoinen, kun huomasin ensimmäisen päivän jälkeen eron suolistoni toimivuudessa. Samalla teki mieli nauraa ja todeta, että "eihän tämä ole mahdollista" ja samalla soittaa keskellä yötä kaikille ystävilleni, jotka ikinä ovat valittaneet suolisto-ongelmista, että "kaverit nyt oikeesti, mä oon ratkaissut teidän ongelmat!". On varmasti yksilöllistä, miten nopeasti tuote vaikuttaa, mutta en usko, että kokeileminen satuttaa ketään. 


Muita oppeja, joita Pipalta opin viikon aikana:

SYÖ AAMUPALAA. Yksinkertainen asia, mutta miten se onkin niin vaikea muistaa? Tämä on aina ollut mulle ylivoimaisesti vaikein asia. 

VÄLTÄ STRESSIÄ. Stressivatsa ei ole vitsi, mutta onhan tämä helpommin sanottu kuin tehty. Itse olen viime viikolla pienentänyt suorittamista, käynyt päivittäin kävelyllä raikkaassa syyssäässä ja ottanut rauhallisemman tahdin kaikkeen tekemiseen. Ruutuaikani väheni viime viikolla 34% ja silti olin tyytyväinen työni laatuun. Se jatkuva puhelimen selaaminen ja sähköpostin päivittäminen. Kenenkään ei tarvitse olla tavoitettavissa vuorokauden jokaisena hetkenä. 

UNI. Suolisto voi hyvin, kun nukut hyvin.

LIIKKUMINEN. Suolisto voi hyvin, kun liikut mutta liian kova treeni voi aiheuttaa suolistovaivoja. Itse olen aikaisemmin ajatellut, että stressin aikana kunnon rääkkitreeni vie ajatukset muualle ja tekee hyvää. Ihan uusi näkökulma siis! 



Tämä haasteviikko oli hyvällä tavalla ajatuksia herättävä, vaikka ollaan ihan perusasioiden äärellä. Ei mitään huikeaa uutta infoa vaan sellaista, mikä helposti arjessa vaan unohtuu. Tästä eteenpäin aion pysähtyä enemmän kuuntelemaan omaa kroppaani ja miettimään, mikä saa minut voimaan hyvin. Bifidobakterian ja kuitujen popsiminen ainakin jää minun aamuihini! 

Kiitos Arla ja Pippa Laukka näistä tärkeistä muistutuksista – tämä viikko oli oman elämäni "Olet mitä syöt" -jakso ja opin ruokavalion lisäksi niin paljon muutakin! 

- DESIGNED BY ECLAIR DESIGNS -