Unikonsultista apua taaperon uniin

Kaupallinen yhteistyö Sleepyn kanssa.

Moni teistä saattaa muistaa viime syksyn, kun kerroin meidän aina niin hyvin nukkuneen taaperon öiden muuttuneen. En muista, että Lilja olisi edes vauvana nukkunut niin huonosti, kun hän nukkui viime kesänä ja syksynä. Lilja on nukkunut omassa huoneessa noin kahdeksan kuukauden ikäisestä lähtien ja silloin yöunet olivat poikkeuksetta aina 12 tuntia ja hän nukahti aina itsenäisesti. Viime vuonna loppukesästä alkoi sitten yhtäkkiä tulla raivokohtauksia, kun hänet laitettiin pinnasänkyyn. Pinnasängystä tuli selkeästi hänelle ongelma, joten päätettiin kokeilla siirtymistä juniorsänkyyn. Olin elätellyt toivoa, että olisimme voineet pitää hänet pinnasängyssä pidempään, mutta tarkoitus oli kuitenkin ennen pikkusiskon syntymää siirtyä juniorsänkyyn.

Aluksi siirtyminen meni hyvin. Hän oli onnensa kukkuloilla isojen tyttöjen sängyssä ja nukahti huoneeseen hyvin. Pian kuitenkin koitti se hetki, että hän ymmärsi, että "ahaa, minähän pääsen täältä helposti pois" ja nukuttamisesta tuli vaikeaa – puhumattakaan öisistä vaelluksista äidin ja isän sänkyyn. 

Pyysin Instagramissa teiltä seuraajilta neuvoa ja muutama teistä suositteli Sleepyn unikonsulttia. Heidän blogiaan luettuani ymmärsin, että näistä ammattilaisista saattaisi ihan oikeasti olla meille apua. Joskus on todettava, että omat taidot ei riitä ongelman ratkaisemisessa, vaan me tarvitaan apua ja tukea. 

Sleepy on Suomessa vuonna 2018 perustettu yritys, joka tarjoaa henkilökohtaista unikonsultaatioita, verkkovalmennuksia ja uniluentoja. Heiltä saa myös vinkkejä vyöhyketerapeuttiseen vauvahierontaan ja imetykseen. Uutuutena he tarjoavat imetysohjauksia etänä! Sleepyllä työskentelee kolme unikonsulttia, joista yksi on Sanna, joka loi meidän Liljalle henkilökohtaisen unisuunnitelman. 

Projekti aloitettiin yhteisellä noin puolentoista tunnin videopuhelulla, jonka aikana Sanna kyseli meidän elämäntilanteesta ja Liljasta tarkempia kysymyksiä. Puhuttiin meidän haasteista ja mistä Lilja tykkää. Mietittiin yhdessä, mistä olisi hyvä aloittaa. Ongelmat olivat juurikin tuo pitkittynyt nukahtamisaika, halu nukkua muualla kuin omassa huoneessa ja lukuisat öiset heräilyt. Sleepyn filosofian mukaisesti tarkasteltiin tilannetta kokonaisvaltaisesti ja lähdettiin liikkeelle hyvin lempeästi. Mietittiin, mikä unikoulu olisi meidän perheelle se kaikista paras ja päädyttiin tuoli -unikouluun – eli siirrytään lapsen viereltä nukuttamisesta tuolille ja pikkuhiljaa siirrytään kauemmas sängystä.

Meille nukkumaanmeneminen oli yksi taistelu, joka ikinen ilta ja Sanna antoi meille loistavia vinkkejä, miten me saataisiin tämä prosessi rullaamaan. Yksi parhaita vinkkejä, joita saimme oli se, että me aikuiset päätämme isoista asioista (milloin mennään nukkumaan, missä nukutaan yms), mutta samalla annamme joka ilta Liljan valita jotain. Se voi olla pyjaman valinta, mikä iltasatu luetaan tai mikä unilaulu lauletaan – tällä tavalla uhmaikäiselle taaperolle tulee tunne, että hän saa osallistua päätöksien tekoon. Hänen mielipiteitä ja valintoja kuunnellaan. Olen itseasiassa ottanut tämän opin käyttöön myös monessa muussakin tilanteessa taaperomme kanssa ja toimii! Meillä on ollut paljon vähemmän vaikeita tilanteita meidän arjessa tämän oivalluksen jälkeen. 

Lopputulos on se, että meillä on loistava iltarutiini, joka hoidetaan taaperon kanssa sulassa sovussa ja yöt ovat nykyään nukkumista varten. Toki kotiimme muuttanut itkevä vauva sekoitti aluksi myös Liljan unia, mutta nyt ollaan taas palattu hänen osalta raiteille ja omassa sängyssä nukutaan hyvin illasta aamuun asti. 

Sleepyltä löytyy myös kaksi verkkovalmennusta: 0-4kk ja 4kk-2v -ikäisille. Tuosta edellä mainitusta onkin ollut apua meille Alman unien kanssa, sillä vastasyntyneiden valmennuksesta löytyy tietoa perheen pienimmän unien tukemiseen ihan ensimetreiltä asti. Valmennuksesta löytyy myös tietoa itkuisen vauvan rauhoitteluun! Tuossa isompien verkkovalmennuksessa puolestaan keskitytään lapselle sopivan päivärytmin ja hyvän uniympäristön luomiseen. Hait sitten apua aikaisiin aamuihin tai kuormittaviin tiheisiin yöheräilyyn, valmennuksista löydät tukea näihin tavallisiin unihaasteisiin! 

Unen tärkeyttä ei voi kylliksi korostaa, se on mielestäni koko toimivan arjen perusta. Tuota vastasyntyneiden verkkovalmennusta suosittelen jo odottaville äideille, sillä se antaa niin paljon tietoa, mitä olisin itse toivonut tietäväni heti lapsen synnyttyä. 

Koodilla LOTTA15 saatte 15% alennusta molemmista Sleepyn verkkovalmennuksista. Koodi on voimassa vain 18.4.2021 asti. 

Kiitos Sleepy ja erityisesti kiitos Sanna, kun olit tukenamme ja autoit meidän koko perhettä nukkumaan paremmin! Kiitos loistavasta ja empaattisesta palvelusta sekä oikeasti toimivien vinkkien jakamisesta. Me ei oltaisi saatu meidän öistä näin rauhallisia ilman sinua! 

- DESIGNED BY ECLAIR DESIGNS -